Rodziny zmarłych, którzy mieszkali poza granicami Polski – oprócz żałoby – muszą również zmierzyć się z innym, także bardzo trudnym problemem. Chodzi o przewóz zwłok. Coraz częściej zdarza się, że przed takim dylematem stają osoby, których członkowie rodziny żyli w Szkocji.

Transport zwłok ze Szkocji

GLOB Drejka – przewóz zwłok

Formalności związane z przewozem zwłok ze Szkocji

Nie od dziś wiadomo, że sprawdzenie zwłok czy też prochów ludzkich ze Szkocji, Anglii czy Irlandii wiąże się z licznymi formalnościami, które należy dopełnić, aby można było legalnie sprawdzić zmarłego do Polski. Wśród nich znajdują się następujące dokumenty:
– zgoda polskich władz na przewóz zwłok lub prochów ze Szkocji oraz na pochowanie w Polsce; decyzję wydaje Prezydent Miasta lub Starosta,
– Akt Zgonu,
– Zaświadczenie medyczne o tym, że śmierć nie nastąpiła z powodu choroby zakaźnej,
– Certyfikat dla trumny (oświadczenie, że trumna spełnia normy sanitarno-prawne, zgodne z międzynarodowym transportem zmarłych i tym podobne).

Po załatwieniu tych formalności, pozostaje transport zwłok ze Szkocji lub innego kraju do Polski.

Jaki jest koszt transportu zwłok ze Szkocji?

Należy podkreślić, że koszt transportu zwłok lub prochów osoby zmarłej ze Szkocji do Polski jest uzależniony przede wszystkim od różnic pomiędzy odległościami z punktu startowego do miejsca docelowego.

Najczęściej koszt transportu wynosi od siedmiu do dziewięciu tysięcy złotych. Warto jednak pamiętać o tym, że zbyt niskie ceny mogą oznaczać nieuczciwość firm, które je oferują. Firmy bowiem powinny załatwiać kwestie formalne za klienta, czego przedsiębiorstwa z niewielkimi opłatami nie przewidują.

Osoby chcące sprowadzić zwłoki bliskiego do Polski powinny zatem wybrać firmę godną zaufania, która posiada pozytywne opinie, doświadczenie oraz oferuje przejrzyste warunki umowy. Tę należy także uważnie przeczytać przed podpisaniem, ponieważ może w niej znaleźć się informacja między innymi o zmianie ceny na znacznie mniej korzystną i bardziej wysoką w stosunku do wcześniej oferowanej klientowi.